2015-10-12, 09:04 PM
(2015-10-12, 04:38 PM)Eliahu napisał(a): Myślę, że ojcowie kościoła starali się ukryć fakt, że wspierają się naszą tradycją więc powoływali się na NT.
Mógłbyś podać jakiś przykład? Ja nie znalazłem w tych pismach sytuacji, żeby ktoś ukrywał jakieś żydowskie wpływy. Wręcz przeciwnie, są one przedstawiane i dyskutowane.
(2015-10-12, 04:38 PM)Eliahu napisał(a): Tak czy inaczej nie mam czasu "udowadniać" każdego twierdzenia.
Szkoda, bo stawiasz tezy o historii, które moim zdaniem są nieprawdziwe i jestem w stanie przytoczyć konkretne powody dlaczego tak uważam (chociaż historia chrześcijaństwa to nie mój zawód, raczej hobby). Chciałbym móc polemizować z czymś więcej niż czyjeś wyobrażenia...
(2015-10-12, 04:38 PM)Eliahu napisał(a): Wg. mnie różnice były dużo większe niż to czy istnieje życie po śmierci, czy nie.
To prawda i mówi o tym cytat, który wkleiłem. Różnica dotyczyła odrzucenia całości faryzejskiej tradycji ustnej przez saduceuszów.
(2015-10-12, 04:38 PM)Eliahu napisał(a): Talmud mówi też o tym jak ustalono kanon ST i kto to zrobił - saduceusay tak nie było i nie uznawali oni decyzji rabinów.
Talmud jest źródłem dość dalekim od wydarzeń. Powstawał przez wieki aż do wczesnego średniowiecza, i choć zawiera tradycje sięgające starożytności, to wiemy, że ustne przekazy historyczne potrafią ulec zniekształceniu już w drugim-trzecim pokoleniu.
Zarówno Flawiusz (jako historyk żyjący w opisywanych czasach) jak i Nowy Testament (jako źródło stronnicze, ale powstałe w I wieku), są znacznie bliżej tego co opisują i prawdopodobieństwo pomyłki co do szczegółów jest niższe.
Natomiast dziwi mnie, ze nie zauważasz konsekwencji, które płyną m.in. z przytoczonych przeze mnie fragmentów Flawiusza. Można wywnioskować, że:
- W I wieku wśród żydów nie było jednej „tradycji”. Współczesna tradycja rabiniczna daje świadectwo głównie jednej z gałęzi: faryzeuszów. Tymczasem już wtedy istniały równie starożytne grupy kontestujące faryzejską interpretację (w tym jedna dominująca w Sanhedrynie i wśród kapłanów).
- W latach 30-tych kolejnym stronnictwem wśród żydów staje się pierwsza gmina chrześcijańska. Od lat 40-tych chrześcijaństwo zaczyna zdobywać popularność wśród pogan. Tego nie ma u Flawiusza, ale wiemy z innych źródeł - chociażby z datowań listów Pawła i relacji rzymskich historyków.
- W 70 r. Jerozolima zostaje zdobyta przez Rzymian. Od tego momentu stopniowo kształtuje się judaizm rabiniczny w opozycji zarówno do chrześcijaństwa, jak i pozostałych odłamów żydowskich. Saducejscy kapłani bez świątyni stracili autorytet, bardziej agresywnych zelotów wymordowano, esseńczycy i helleniści albo przyłączyli się do chrześcijan (mnóstwo podobieństw!), albo zniknęli w mrokach historii. Dominującym ruchem kształtującym religię żydowską stali się więc faryzeusze.
Nie chcę się tutaj bawić w apologetę, rozumiem że jako żyd masz na wszystko nieco inne spojrzenie, ale moim zdaniem dość nieprawdziwie przedstawiasz początki chrześcijaństwa.
Natomiast ciekawi mnie, co Talmud mówi o procesie powstawania żydowskiego kanonu Biblii. Mógłbyś przybliżyć?