2015-10-18, 01:20 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2015-10-18, 01:26 PM przez Młodszy brat Szefa.)
@Eliahu
Właśnie o to mi chodziło. Lepiej unikać stwierdzeń typu "Wielkie Księstwo Litewskie wchodziło w skład Królestwa Polskiego", bo obydwa te terminy odnoszą się do konkretnych bytów administracyjnych. Tobie chodziło chyba o to, że Litwa (w kategoriach geograficznych) należała do Polski (w kategoriach politycznych), więc lepiej korzystać z tych wieloznacznych nazw niż z precyzyjnych pojęć administracyjno-prawnych.
Nie wiem, czy się nie spóźniłem, żeby się załapać z pytaniem do drugiej parszy, więc w razie czego poproszę o odpowiedź tutaj. W ostatnim odcinku wyjaśniałeś, że liczba mnoga w zdaniu "uczyńmy człowieka" odnosi się do Elohim, czyli niekoniecznie do Boga. Czy to oznacza, że w judaizmie człowiek nie jest istotą stworzoną na podobieństwo Boga? Stwierdzenie, że jest na podobieństwo Elohim pojawia się także w drugiej parszy (Rdz 9:6). Jeśli Elohim to nie Bóg, to dlaczego człowieka nie wolno zabijać? Bo ja nie widzę w tym logiki. I z kim w takim razie Noe zawarł przymierze? W Rdz 9:1-17 cały czas mamy Elohim, a nigdy JHWH.
@Mateusz
Podoba mi się Twoje podejście do uprawiania historii. Zaglądaj tu jak najczęściej.
Btw - w jakiej działce pracujesz na Wikipedii? Bo bym sobie poczytał.
Cytat:Jeśli można mówić o nazwie oficjalnej, to bardziej "Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie". Dla skrótu używano też nazwy "Rzeczpospolita" albo nawet "Królestwo Polskie". W 1768 r. jeszcze trwały próby ratowania państwowości, konfederacja barska i te sprawy - Rzeczpospolita jako podupadający protektorat rosyjski, próbujący ocalić resztki niezależności. Daty rozbiorów to: 1772, 1793, 1795.
Właśnie o to mi chodziło. Lepiej unikać stwierdzeń typu "Wielkie Księstwo Litewskie wchodziło w skład Królestwa Polskiego", bo obydwa te terminy odnoszą się do konkretnych bytów administracyjnych. Tobie chodziło chyba o to, że Litwa (w kategoriach geograficznych) należała do Polski (w kategoriach politycznych), więc lepiej korzystać z tych wieloznacznych nazw niż z precyzyjnych pojęć administracyjno-prawnych.
Nie wiem, czy się nie spóźniłem, żeby się załapać z pytaniem do drugiej parszy, więc w razie czego poproszę o odpowiedź tutaj. W ostatnim odcinku wyjaśniałeś, że liczba mnoga w zdaniu "uczyńmy człowieka" odnosi się do Elohim, czyli niekoniecznie do Boga. Czy to oznacza, że w judaizmie człowiek nie jest istotą stworzoną na podobieństwo Boga? Stwierdzenie, że jest na podobieństwo Elohim pojawia się także w drugiej parszy (Rdz 9:6). Jeśli Elohim to nie Bóg, to dlaczego człowieka nie wolno zabijać? Bo ja nie widzę w tym logiki. I z kim w takim razie Noe zawarł przymierze? W Rdz 9:1-17 cały czas mamy Elohim, a nigdy JHWH.
@Mateusz
Podoba mi się Twoje podejście do uprawiania historii. Zaglądaj tu jak najczęściej.
Btw - w jakiej działce pracujesz na Wikipedii? Bo bym sobie poczytał.
„Szlachetny człowiek wymaga od siebie, prostak od innych.”
Kong Qiu znany jako Konfucjusz
Kong Qiu znany jako Konfucjusz