2017-01-12, 10:35 PM
@MbS
1. To była jego kuzynka. Można to wyczytać z tekstu, nie podaję namiarów bo nie pamiętam, ale pewnie sam znajdziesz jak się postarasz.
2. To skomplikowane. My nie mamy "Biblii" tylko mamy trzy kanony "Tora", "Newiim" "K'suwim". Tora w chrześcijańskiej Biblii jest na początku, ale "Prorocy" i "Pisma" są potasowane.
U nas te trzy zbiory mają różny autorytet - np. jeśli Tora mówi "przestrzegaj szabatu" a Izajasz mówi "zbrzydły mi wasze szabaty", podążamy za Torą a Izajasza traktujemy jakby chciał krytykować sposób obchodzenia szabatu a nie samo obchodzenie go. A "Pisma" mają jeszcze niższy status bo są to te części Biblii które były oficjalnie modyfikowane i redagowane przez Sanhedryn - nie widać tego po polsku ale w oryginale są tam hebrajskie teksty z aramejskimi dopiskami.
Trudno podać na szybko jakieś przykłady ale jednym z najczęstszych jest interpretacja Księgi Daniela która pewnie byłaby inna gdyby nie zmiana kolejności ksiąg. Ale to temat na książkę.
Hej!
1. To była jego kuzynka. Można to wyczytać z tekstu, nie podaję namiarów bo nie pamiętam, ale pewnie sam znajdziesz jak się postarasz.
2. To skomplikowane. My nie mamy "Biblii" tylko mamy trzy kanony "Tora", "Newiim" "K'suwim". Tora w chrześcijańskiej Biblii jest na początku, ale "Prorocy" i "Pisma" są potasowane.
U nas te trzy zbiory mają różny autorytet - np. jeśli Tora mówi "przestrzegaj szabatu" a Izajasz mówi "zbrzydły mi wasze szabaty", podążamy za Torą a Izajasza traktujemy jakby chciał krytykować sposób obchodzenia szabatu a nie samo obchodzenie go. A "Pisma" mają jeszcze niższy status bo są to te części Biblii które były oficjalnie modyfikowane i redagowane przez Sanhedryn - nie widać tego po polsku ale w oryginale są tam hebrajskie teksty z aramejskimi dopiskami.
Trudno podać na szybko jakieś przykłady ale jednym z najczęstszych jest interpretacja Księgi Daniela która pewnie byłaby inna gdyby nie zmiana kolejności ksiąg. Ale to temat na książkę.
Hej!