Wystąpiły następujące problemy:
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$today_rel - Line: 476 - File: inc/functions.php PHP 8.2.14 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions.php 476 errorHandler->error_callback
/global.php 490 my_date
/showthread.php 28 require_once




Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Izajasz 53. Proroctwo o Jezusie czy opis Izraela?
#2
1. Bezpośrednio w tekście to:
"Chociaż bezprawia nie popełnił anie nie było fałszu na jego ustach" (53:9),
oraz: "sprawiedliwy Mój sługa".
Ostatnia rzecz jaką można powiedzieć o Izraelu w całej jego historii jest to, że "nie popełnił bezprawia i że nie znaleziono fałszu na jego ustach" i że byli oni sprawiedliwi - to dyskwalifikuje całe dywagacje przypisujące tą cechę ludowi Izraela.

2. Starożytne źródła rabiniczne, które im bliżej czasów Jezusa tym "gęściej" przypisywały ten rozdział Mesjaszowi.

Poniżej cytat z linkowanego artykułu (ponownie jednak polecam w całości), jako że widać wie, gdzie i co szukać. W dalszej części jest jeszcze bardziej ciekawie.

"Jedna  rzecz  nieuchronnie  zdarzy  się,  gdy  rozmawiacie  z  Żydami,  a  mianowicie  powiedzą  wam,  że  Księga Zachariasza 12:10-12 nie dotyczy Mesjasza. Odpowiedź jakiej można im udzielić jest następująca, że właśnie Sukka52a mówi przecież o tym, że właśnie dotyczy. Będą również starali się wam wmówić, że rozdziały Księgi Izajasza 52 i 53 nie są o Mesjaszu. Pokazałem kiedyś te wersety żydowskiej dziewczynie w kibucu w Izraelu, i ona natychmiast odpowiedziała: „To jest o Jezusie”. Nikt nie musiał jej nic mówić, czy wpływać na jej sposób myślenia, ona sama po prostu  użyła  zdrowego  rozsądku.  (Nazywała  się  Sally  Brown  i  mam  nadzieję,  że  została  zbawiona).  Zresztą,
talmudyści wiedzieli, że Izajasz prorokował o wyglądzie Mesjasza we fragmencie z 52:14 Księgi Izajasza:
„Jego –  Mesjasza –  wygląd  był  oszpecony  bardziej,  niż  jakiegokolwiek człowieka,  a  Jego  postać bardziej, niż synów człowieczych” – Sanhedryn 97b, Jalkut tom II, paragraf 53c, a także Szemot R, 15-19.
Talmud wielokrotnie cytuje 53 rozdział Księgi Izajasza, jako proroctwo o pojawieniu się Mesjasza na ziemi.  Istnieją  dwa  główne Targumy*)  w  judaizmie:
Targum Onkelosa  (o  którym  już  wspomniałem  wcześniej)  i Targum Jonatana.   Po   niewoli   babilońskiej   większość   Żydów   znała   lepiej   język   aramejski   niż   hebrajski,   zatem przetłumaczono  Pisma  na  aramejski.  Jednak  nie  były to  tylko  tłumaczenia,  ale  również  interpretacje.  Jest napisane:
„Kto uwierzył wieści naszej, i komu objawiło się ramię Pana? Wyrósł bowiem przed Nim jako latorośl i jako korzeń z suchej ziemi. Nie miał postawy ani majestatu, które by pociągały nasze oczy i nie był to wygląd,  który  by  nam  się  mógł  podobać.  Mesjasz  był wzgardzony  i  opuszczony  przez  ludzi,  mąż boleści doświadczony cierpieniem”.
To rozwija się dalej i dalej i dalej, bezpośrednio wskazując na Mesjasza w tych wersetach. „Każdy z nas na własną drogę zboczył, a Pan dotknął karą Mesjasza za winę nas wszystkich”.
*) Targum – przekład Biblii hebrajskiej na język aramejski w formie parafrazy, zawierający oprócz samego przekładu tekstu, również jego objaśnienia [przyp. tłum.]

„Chociaż  On  nie  popełnił  żadnego  występku,  ani  nie znaleziono  żadnego  kłamstwa  na  Jego  ustach, Panu upodobało się Jego utrapić, składając na Nim cierpienie, jeśli wyda Siebie jako korban – ofiarę zadośćuczynienia –  to  ujrzy  Swoje  potomstwo.  On  przedłuży  Jego  dni,  a  to,  co  się  podoba  Panu wykona  się  przez  Jego  rękę,  za  mękę  Swojej  duszy,  ujrzy  to  i  będzie  nasycony.  Poznaniem  Swoim Sprawiedliwy, Mój Sługa, usprawiedliwi wielu i poniesie ich nieprawości”. I tak dalej.
„On  Sam  poniósł  grzech  wielu  i  wstawił  się  za  przestępcami” –Sanhedryn  98b,  również  Midrasz  do Samuela, edycja lemburska, paragraf 45a i Targum Królestwa Mesjasza.

Oni bardzo dobrze wiedzieli, że to jest o Mesjaszu;Targum Jonatana  mówi o tym bardzo wyraźnie. Oryginalne komentarze rabiniczne Żydzi często oskarżają chrześcijan o przekręcanie Pism, tak, aby odnosiły się do Jezusa, kiedy w rzeczywistości nie są o Nim; to, co większość rabinów powie w takiej sytuacji, to to, że te wersety mówią o Izraelu oraz o zastępczym cierpieniu  Izraela.  Istnieje  szereg  problemów  z  tym  związanych;  jednym  z  nich  jest  to,  że  ten  sam  Izajasz wielokrotnie karci Izraela za jego grzech, podczas, gdy Cierpiącego Sługę opisuje jako Tego, który nie ma grzechu. W  związku  z  tym,  ich  koncepcja  jest  po  prostu  niezgodna  z  kontekstem.  Istnieją  cztery  Pieśni  Sługi  w  Księdze Izajasza,  i  czwarta  z  nich,  znajdująca  się  w  rozdziałach  52-53,  jest  inna  od  pozostałych.  W  pewnym  sensie  rabini mają  rację:  tak  jak  Kościół  jest  Ciałem  Chrystusa, tak  Jezus  jest  uosobieniem  Izraela.  Na  przykład,  kiedy  widzicie wersety,  które  mówią  rzeczy  takie  jak:  „Izrael  moja  chwała,  Izrael  mój pierworodny”,  w  midraszowy  sposób nawiązują  one  do  Jezusa.  Ale  jedynie  w  bardzo  abstrakcyjnym  sensie,  te  wersety  są  o  Izraelu,  ich  podstawowe znaczenie,  zgodnie  z  literaturą  rabiniczną,  to  wskazywanie  na  Mesjasza.  Jeżeli  mówią  wam:  „To  nie  jest  o Mesjaszu,  to  poproście  ich  o  wyjaśnienie Targumu  Jonatana  czy  Midrasza  do  Samuela,  które  to  właśnie  tak twierdzą.

Żydzi również oskarżają chrześcijan o wynalezienie Nowego Przymierza, które nie istnieje, twierdząc, że jedynym przymierzem jest Tora. Księga Jeremiasza 31:31 mówi, że Bóg zawrze nowe przymierze, ale gdy powiecie im to, to będą  starali  się  wam  wmówić,  że  błędnie  zrozumieliście  tekst.  W  tym  miejscu  możecie  wskazać  na  Midrasz
 do Psalmu 7, paragraf 5a, edycji warszawskiej: „Bóg przemówi przez Mesjasza, aby zawrzeć nowe przymierze”. A Midrasz do Psalmu 2, mówi: „Ty jesteś moim Synem, oddajcie hołd Synowi, bo On wpadnie w gniew i zginiecie w ten sposób”. Rabini twierdzą, że Bóg nie ma Syna, ale mają duży problem. Oto powiem wam, jak doprowadzić ortodoksyjnego rabina do tego, aby wyjechał na wcześniejszą emeryturę na Florydę: Psalm 2 jest połączony z Psalmem 110 i z 2 Księgą Samuela 16:1, a następnie powiązany z Cierpiącym Sługą z Księgi Izajasza 53. Te rzeczy można wyczytać w Midraszu  do  2  Księgi  Samuela  16:1,  paragraf  19,  edycji  lemburskiej,  strona  45;  także  w  Midraszu  do  Psalmu  7, paragraf  5a,  edycji  warszawskiej;  i Jalkut  tom  II,  paragraf  90a.  (Te  publikacje  można  nabyć  w  Jesziwie  lub żydowskiej bibliotece religijnej). To rozwija się dalej i następnie, gdy połączy Psalm 110 z 2 Księgą Samuela 16:1 i Księgą Izajasza 53: „Przeciwko Bogu i Jego Mesjaszowi: „Jeżeli znajdę Syna Króla, to dosięgnę Go i ukrzyżuję Go okrutną śmiercią””. Talmud  faktycznie  mówi,  że  Mesjasz  zostanie  ukrzyżowany; liclow  oto  oznacza  dokładnie  to,  co  mówi –ukrzyżować.
To jest jedna z tych rzeczy, na którą nie mogą odpowiedzieć; to ich naprawdę szokuje. Po raz kolejny, w Genesis 49:10 (I Księga Mojżeszowa) Jakub przewidział, że berło nie oddali się od Judy, ani laska pasterska  spomiędzy  jego  nóg,  aż  przyjdzie  Szilo; Talmud  Babiloński  twierdzi,  że  gdy  do  tego  doszło,  mędrcy powiedzieli:
„Biada nam, bo oto berło zostało odjęte od Judy, a Mesjasz nie przyszedł!” Rabbi  Ruchman  dodaje,  że  członkowie  Sanhedrynu  posypali  swoje  głowy  popiołem,  swoje  ciała  oblekli  w  wory  i  zapłakali,  gdy  usłyszeli  tę  wieść. Talmud  Jerozolimski  datuje  to  zdarzenie  na  troszkę  ponad  40  lat  przed zniszczeniem  świątyni  w  70  roku  n.e.;  zatem  mówią, że  około  30  roku  n.e.  Mesjasz  został  przebity.  (Talmud Jerozolimski, Sanhedryn tom 24, i Talmud Babiloński, Sanhedryn tom 37, rozdział 4)
„Grzechy tych, którzy pozostają w ukryciu z tobą, spowodują, że zostanie nałożone żelazne jarzmo, i postąpią z tobą  jak z bydłem. Biorę to na siebie, że żaden Izraelczyk nie zginie; czyż nie jestem z krwi i kości?”

Midrasz do Księgi Jeremiasza 31:8, tak samo jak do Księgi Izajasza 53. „Wszelkie horyzonty czasowe dotyczące przyjścia Mesjasza zostały przekroczone”

Talmud wyraźnie stwierdza, że Mesjasz musiał już przyjść. W Talmudzie zauważono, że Bóg nadał różnym liczbom znaczenie w Swoim planie; odnotowano, że było dziesięć imion  bożków  i  proroków,  dziesięć  prób  Abrahama,  dziesięć  pokoleń  od  Adama  do  Noego  i  dziesięć  pokoleń  od Noego  do  Abrahama –Avodah  rozdział  36. Stworzyli  oni  od  tego  system  datowania.  Ten  mozaikowy  system datowania  Izraela  został  nadany  w  Leviticus  26:13-16  (III  Księga  Mojżeszowa),  i  mesjańsko  zastosowano go  w Talmudzie. Mojżesz datował odejście Mesjasza na rok 33 n.e. (Midrasz Bereszit Rabba do Genesis, paragraf 24b, edycji warszawskiej).
Ich własny system datowania mówi, że Mesjasz miał ujawnić się w roku 33 n.e.

Talmud potwierdza historyczność Chrystusa".
Koniec cytatu.
Są jeszcze inne starożytne materiały rabinów potwierdzające tą interpretację, a nawet ktoś stwierdził, że jeśli ktoś usuwa Mesjasza z tego rozdziału to prowadzi do herezji.

ups... tu jest wersja angielska, "niestety" znowu Fruchtenbaum jest cytowany, ale on tylko cytuje oryginalne materiały, więc jeśli komuś on sam bardzo nie odpowiada to wystarczy przeczytać same cytaty:
http://www.jesusplusnothing.com/questions/Isaiah53.htm
(Nie obiecuję, że znajdę czas na tłumaczenie, są tam cytaty tekstów z Iw.)


Wiadomości w tym wątku
RE: Izajasz 53. Proroctwo o Jezusie czy opis Izraela? - przez piotrz - 2016-06-03, 09:18 PM

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości