Wystąpiły następujące problemy:
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$today_rel - Line: 476 - File: inc/functions.php PHP 8.2.14 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions.php 476 errorHandler->error_callback
/global.php 490 my_date
/showthread.php 28 require_once




Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Izajasz 53. Proroctwo o Jezusie czy opis Izraela?
#3
Po pierwsze i najważniejsze.
Pytanie w tytule jest o to, czy Izajasz prorokował o mesjaszu czy o przyszłości Israela.
Pytanie NIE jest o to, czy 53 rozdział "brzmi jak opis Jezusa".
Odpowiedź na pierwsze pytanie brzi, że z Biblii wynika, że jest to opis historii Israela i nic w tekście nie wskazuje na Mesjasza.
Odpowiedź na drógie pytanie brzmi, oczywiście TAK, tak samo jak muzułmanie podają wersetyuw Tanach które brzmią jakby opisywały mahometa, zwolennicy Szabataja Czwi też mieli swoje wersety itd.

Ja się zapytałem CO W TEKŚCIE WSKAZUJE NA TO, ŻE MOWA JEST O MESJASZU? Odpowiedzi nie ma za to jest stek linków i cytatów nie na temat.
Teraz się zapytam jeszcze lepiej: O CZYM BYŁ 53 ROZDZIAŁ IZAJASZA NA 100 LAT PRZED JEZUSEM? Czy był opisem mesjasza?
Jest oczywiste, że cała sprawa to po prostu rozumowanie wspak - najpierw jest założenie, że Jezus jest mesjaszem, potem znajduje się fragment który "brzmi jak Jezus" a na końcy "wnioskuje" z tego, że ten tekst który brzmi jak Jezus jest zapowiedzią mesjasza bo przecież Jezus jest mesjaszem.

Niech któś odpowie na te pogróbione pytania, bo to jest podstawa skoro mamy gadać o księdze Izajasza i tekście. Bez wstępnych założeń i wspakmyślenia.


@piotrz
Cytat:1. Bezpośrednio w tekście to:
"Chociaż bezprawia nie popełnił anie nie było fałszu na jego ustach" (53:9),
oraz: "sprawiedliwy Mój sługa".
Ostatnia rzecz jaką można powiedzieć o Izraelu w całej jego historii jest to, że "nie popełnił bezprawia i że nie znaleziono fałszu na jego ustach" i że byli oni sprawiedliwi - to dyskwalifikuje całe dywagacje przypisujące tą cechę ludowi Izraela.
W kontekście sąsiednich rozdziałół Izajasza i "czterech pieśni o słudze" widać, że Izajasz opisuje po kolei etapy histotrii Israela. Najpierw wybranie, nadanie prawa, potem odstępstwo i wygnanie, następnie pokutę i powrót a na końcu odpuszczenie grzechów i okres przyszłej świętości.
Bez jaj, ten kto tego nie widzi powinien przeczytać jeszcze raz albo wrócić do szkoły.
W Izajaszu czytamy też, dosłownie stronę lub dwie wcześniej:
Ja, właśnie Ja przekreślam twe przestępstwa
i nie wspominam twych grzechów.
Obudź Mą pamięć, rozprawmy się wspólnie,
mów ty, ażeby się usprawiedliwić.
(...) oraz
Usunąłem twe grzechy jak chmurę
i twoje wykroczenia jak obłok.
Powróć do Mnie, bom cię odkupił.
Zresztą Israel to naród i Izajasz nie twierdzi, że jest bezgrzeszny. Jednak ten sam naród któy w przeszłóści grzeszył w przyszłóści może nie grzeszyć i o tej przyszłóści w czwartej pieśni, opisującej ostatni etap historii Israela pisze Izajasz.

Cytat:2. Starożytne źródła rabiniczne, które im bliżej czasów Jezusa tym "gęściej" przypisywały ten rozdział Mesjaszowi.
Poniżej cytat z linkowanego artykułu...

Pamiętaż jak pisałeś, że to podobno Żydzi posługują się pozabiblijnymi rabinicznymi źródłami?
Nie potrafisz tak po prostu na podstawie tekstu pokazać skąd wnioskujesz, że jest to zapowiedź mesjasza?

W innym wątku już ci pisałem, że wybierasz autorytety nie posiadając kompetencji i dlatego wybierasz je źle.
Twój autorytet posługuje się źródłami w sposób wybiórczy i to wybiórczy do potęgi. Z biblioteki mającej kilka metrów sześciennych objętości wybrał kilka zdań potwierdzających (a i to nie do końca, zgadnij czemu nie cytuje togo nba co się powołuje) jego tezę.
Ja ci napiszę tylko tyle, że sam Talmud w jednym tylko Masechet Sanhedrin przdstawia kilkadziesiąty opinii na temat tego jak i kiedy przyjdziem mesjasz. Od takich, że już przyszedł przez takie, że nie przyjdzie wcale, aż po takie, że dopiero przyjdzie i podaje dat do wyboru do koloru. Z resztą przykładów jest podobnie albo nawet śmieszniej bo autor wszędzie gdzie jest słowa "masziach" widzi zapowiedzianego mesjasza, podczas gdy targumy np, mówią po prostu o kimś namaszczonym. To podobna sytuacja jak z Biblią słowo maszijach występuje chyba z 50 razy ale chrześcijanie tylko w dwóch tłumaczą jako mesjasz. Po prostu tłumaczą tak jak pasuje do doktryny a nabierają się ci co nie znają źródeł ani języka. Tylko jak się nie zna to po co się mądrzyć?

Rozbraja mnie argumentacja w stylu, że Riwka z Kibbucu powioedziała, że to Jezus. A ja mówię, że nie i co? Do tego teksty w stylu "to szokuje rabinów". "Żydzi powiedzą to". "rabini tamto" itd.
Ten tekst mógł zredagowaćtylko ktośnieuczciwy a wierzyć w niego może tylko ignorant nie mający pojęcia o czym mowa. Niestety taka prawda.
Ja ci zadam proste pytanie - czy widziałeś kiedykolwiek na oczy którekolwiek z tych źródeł które tu przytaczasz za swoim rebbe, czy po prostu postępujesz tak jak zażucasz to nam, czyli bezmyślnie wierzysz w jego pozabiblijne nauki?


Wiadomości w tym wątku
RE: Izajasz 53. Proroctwo o Jezusie czy opis Izraela? - przez Eliahu - 2016-06-05, 02:08 PM

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości